In dit opiniestuk deelt Ebert Koehorst, directeur bij VAPRO Recruitment, zijn visie op de Operator van de toekomst.
Wat in de toekomst belangrijk is qua vaardigheden van jouw personeel is nu ook al een issue, toch? Je wilt je immers elke dag verbetering zien bij jouw mensen. Wat ik hoor van veel opdrachtgevers is dat zij een continue lerende organisatie willen, waarbij medewerkers open staan voor veranderingen. Tuurlijk. En vaak wordt dit gekoppeld aan opleidingsniveau. En juist hier zit een deel van het probleem, het gaat niet alleen over opleidingsniveau is mijn mening, want wat minstens zo belangrijk is inzet! Aanpakkersmentaliteit. Het willen aanpakken. Wat is de intrinsieke motivatie bij jouw mensen, passen zijn skills en vaardigheden überhaupt wel in de cultuur van jouw bedrijf of de branche?
VERGRIJZING EN CULTUUR
Veel opdrachtgevers hebben nog steeds te maken met vergrijzing in hun personeel. Misschien jij ook wel? Dat is op zich niet erg. Alleen verwacht jij ook vernieuwing in de organisatie maar misschien veroorzaakt dat wel een potentiële cultuurclash? Want hoe gaat jouw organisatie beide stromingen op elkaar afstemmen? Vraagt om maatwerk. Of noem het een generatiekloof binnen organisaties. Bedrijven hebben loyaliteit naar de werknemer die zich al 30 jaar inzet, en terecht, en aan de andere kant is er behoefte aan vernieuwing want de wereld om ons heen, ook de industrie, verandert rap. Met als gevolg: een spagaat. Het veranderen van cultuur is dan vaak een must, immers vernieuwing vraag een proactieve mentaliteit en een out of the box denken. Hulp van buitenaf is welkom om bedrijfscultuur te veranderen omdat je letterlijk aan de basis van jouw kernwaarden gaat sleutelen.
MEDEWERKER VAN DE TOEKOMST
Een duidelijk beleid en een strategie in combinatie met adaptatievermogen in een organisatie is de sleutel naar vernieuwing. Vraag voor jou als lezer:
Wordt dit beleid, veelal cultuur omslag genoemd, ook omarmd door jouw medewerkers van nu en zijn processen en opleidingen geborgd en zijn uitdagingen helder voor het bedrijf?
Ja, dan is er ruimte voor de medewerker van de toekomst, die naast een goede arbeidsethos, een juiste intrinsieke motivatie, beschikt over een abstractie niveau waarin het continu verbeteren van processen een noodzaak is. Simpeler gezegd, deze mensen zorgen voor nieuw bloed en verhogen het niveau.
DE GAMERS VAN NU ZIJN DE OPERATORS VAN DE TOEKOMST
En dan een brug naar de toekomst; de jonge mensen die zich nu aandienen op de markt die willen geboeid en geprikkeld worden. Robotisering, complexere machines: uitdaging maar ook een vanzelfsprekendheid voor deze doelgroep. Hoe kan jij nou als werkgever opstaan en nieuwe en bestaande mensen aan boord brengen en houden? Employer branding speelt hierin meer en meer een belangrijke rol! De gamers van nu zijn de operators van de toekomst. Wat ik daarmee bedoel is dat het aantrekken van personeel in de toekomst niet gedaan moet worden door traditionele HR medewerkers, nee eerder door HR medewerkers die weten waar het personeel behoefte aan heeft. Schets de wensen en kenmerken op papier van je toekomstige doelgroep en probeer hen op te zoeken met een ander verhaal. Een verhaal waar zij zich veel meer in herkennen en op kanalen de boodschap plaatsen waar zij zich ook begeven: dus aanwezigheid claimen op Instagram, Snapchat of TikTok.
En wat maakt jouw bedrijf verder leuk om voor aan de slag te gaan? Dan doel ik niet alleen op een goede pensioenregeling, reiskosten, beoordelingsgesprekken of een pop. Belangrijk, absoluut. Maar dan doel ik ook een werkomgeving waar fun aanwezig is: een ‘leuke’ kantine waar men zich kan ontspannen door te gamen, darten en/of tafelvoetbal, zijn er leuke incentives als er doelstellingen gerealiseerd worden, zijn er bedrijf of teamuitjes? Zeker millenials zijn gevoelig, is uit onderzoek gebleken, voor fun op de werkvloer.
En zijn jouw organisatiedoelstellingen helder en weet men waar men naar toe groeit, zijn er ontwikkelingsmogelijkheden (zonder lange afschrikwekkende onderliggende contracten)? Kortom zorg dat je weet waar talentvol personeel behoefte aan heeft en faciliteer deze behoeften, dan wordt je een aantrekkelijke werkgever!
WAT KAN JIJ NU DOEN?
Evalueer binnen je organisatie of je toekomst proof bent? Zo niet zet hier dan op in en wacht niet langer de toekomst is nu! En niet straks of later. We helpen je graag verder op dit onderwerp. Meer weten? Neem dan contact met ons op.
Zit je met vragen?
Neem dan contact op met Ebert Koehorst.
Neem dan contact op met Ebert Koehorst.